Bóg: wielu bogów, ale najważniejszym jest Tian (Niebo)
Święta księga: Pięcioksiąg konfucjański
Założyciel oraz czas i miejsce powstania: Konfucjusz V wiek przed naszą erą
Liczba wyznawców: różne dane, niesprecyzowane
Główne ośrodki wiary: głównie Chiny, Korea, ale wyznawcy są też w Wietnamie i Japonii
Konfucjanizm powstał około 500 r. przed naszą erą i związany były z reformatorem religijno- społecznym – Konfucjuszem, który wraz z swoimi uczniami i ich kontynuatorami, uzyskali dominujący wpływ na chińskie życie.
Jest to tradycyjna politeistyczna wiara chińska,
wyznawana od pokoleń.
Podstawowym założeniem było, że wszystko co się dzieje musi być zgodne
z dao (czyli „ładem nieba“). Najwyższym bóstwem jest Tian (Niebo). Istnieje
również kult przodków.
Konfucjusz dążył do przywrócenia tradycyjnych
„zależności społecznych, które powinny opierać się na 5 związkach zależności:
1. Dobroć księcia - lojalność poddanego - lojalność i obowiązek
1. Dobroć księcia - lojalność poddanego - lojalność i obowiązek
2. Miłość ojca -
przywiązanie syna - miłość i posłuszeństwo
3. Życzliwość starszych -
szacunek młodszych - starszeństwo i stanowienia wzorca dla młodszego
4. Sprawiedliwość męża -
posłuszeństwo kobiety - zobowiązanie i podporządkowanie
5. Wierność przyjaciela -
wzajemność przyjaciela - zaufanie.
Konfucjonizm zakłada także stworzenie na podstawie 5 zasad (cnót):
1. Ren - humanitarność, "stawanie się osobą"
2. Yi - powinność
3. Li - obyczajność
4. Zhi - wiedza
5. Xin - wierność, "człowiek dotrzymujący słowa"
1. Ren - humanitarność, "stawanie się osobą"
2. Yi - powinność
3. Li - obyczajność
4. Zhi - wiedza
5. Xin - wierność, "człowiek dotrzymujący słowa"
hierarchii społeczeństwa, w której każdy
zajmowałby z góry określone miejsce. Miał być to system etyczny, który za podstawę i wzór uznawałby rodzinę,a
także dobro państwa. Ludzie żyjący zgodnie z nim byli by ludźmi
szlachetnymi. Społeczeństwo ukształtowane w ten sposób byłoby tzw
„społeczeństwem współpracującym“.
Od XI wieku kształtował się odłam tej religii, zwany
neokonfucjanizmem, który dominował w kulturze chińskiej aż do XX wieku- aż do
upadku cesarstwa w 1912 roku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz